Creëer je eerste training

Klik op de knop ' beheer'. Klik in de verticale menubalk op het icoontje links voor ‘Trainingen’. En klik dan op ‘Nieuwe training’.

Op de volgende pagina vul je informatie over de training in, zoals de titel, ondertitel en een intro. Rechts van de invulvelden vind je aanwijzingen die je helpen bij het invullen.

Een training heeft een paar instellingen die interessant zijn om hier nog even nader te benoemen.

  1. Start- en einddatum: Deze velden bepalen wanneer een deelnemer toegang heeft tot de training. Als de training altijd beschikbaar moet zijn hoef je hier niks in te vullen.
  2. Deelnemers voor elkaar zichtbaar: Dit vinkje bepaald of de deelnemers elkaar kunnen zien in de deelnemerslijst en of ze privé met elkaar kunnen chatten.
  3. Chatgroep: Deze optie bepaald of de training een chatgroep heeft of niet. Dit houdt in dat er een open chatgroep is waar iedereen van de training met elkaar kan communiceren.
  4. Bestanden delen met de trainingsgroep: Deze optie maakt een algemene ruimte voor het delen van bestanden mogelijk. Dit is een soort Dropbox voor je training. Alle bestanden die hier geplaatst worden kunnen door de groep gezien en gelezen worden. Zo kun je eenvoudig bestanden met elkaar delen.

Na deze instellingen opgeslagen te hebben kun je door met het maken van een programma.

Maak een eerste trainingsonderdeel aan

Wanneer je op jouw training klikt, kom je in het overzicht van je training terecht. Hier kun je het programma van je training maken. 

Klik op 'voeg onderdeel toe' om je eerste trainingsonderdeel toe te voegen.

Je kunt per onderdeel een datum instellen, maar dit hoeft niet.  Als je geen datum instelt, komt het onderdeel bovenaan te staan. Zo kan je bijvoorbeeld algemene informatie van je cursus in het trainingsoverzicht zetten.

Notificatie

Rechtsboven kun je een notificatie toevoegen. Je deelnemers krijgen dan een herinnering in hun mail wanneer het cursusonderdeel bijna nadert. Je kunt zelf instellen wanneer ze dit moeten krijgen. Kies voor 'alleen notificatie' als je wilt dat ze een mail krijgen die niet te zien is in je training. Zo kun je bijvoorbeeld een extra herinnering sturen.

Voeg module toe

Je kunt verschillende onderdelen toevoegen aan het programma:

Lesmodules: hier kun je linken naar je lesmodules. Klik op beheer en vervolgens op modules -> lesmodules om je eigen lesmodule toe te voegen. Leer hier meer over het maken van je lesmodules.  Je kunt hier een bestaande toevoegen of  klikken op 'maak een nieuwe lesmodule aan'.

Locatie: heb je een fysieke afspraak? Voeg dan de locatie toe.

Bestand aanbieden: hier kun je een download aanbieden, denk bijvoorbeeld aan een PDF of Word-bestand.

Inleveropdracht: Moeten je deelnemers een opdracht inleveren? Dan is heel makkelijk met de inleveropdracht. 

Je kunt trouwens in een oogopslag zien wie het al heeft ingeleverd en wie nog aan de slag moet. 

Link: Simpel, doeltreffend en voor meerdere mogelijkheden inzetbaar. Denk bijvoorbeeld eens aan een webinar/conference-call met Google Hangouts.

Externe cursus: mocht je willen linken naar een andere cursus, dan kun je deze optie gebruiken. Via de LTI koppeling kun je koppelen zonder dat men daarvoor elders niet nogmaals hoeft in te loggen.

Je kunt zoveel aan een programma-onderdeel hangen als je maar wilt. Daarnaast bepaal je zelf hoeveel onderdelen je toevoegt aan een training  Het is aan jou hoe complex of simpel je de training maakt.

Beschikbaarheid
Je kunt de beschikbaarheid van elke losse module wijzigen. Dit betekent dat je module pas te openen/bekijken is wanneer jij dit wilt. Kies bijvoorbeeld voor 'bij aanvang' als je wilt dat de module pas bekeken kan worden op de datum (en eventueel tijdstip) van het programma item. 

Kies voor 'altijd' wanneer de module altijd geopend mag worden. 

Je kunt er ook voor kiezen om een bepaald aantal dagen of uren na/voor je trainingsdag je module beschikbaar te maken. 

Zo kun je jouw lesmodule een week van te voren beschikbaar maken. En je powerpoint presentatie pas de dag na je training.

Modules sorteren
Je kunt de volgorde van programma items aanpassen. Zo kun je ze laten presenteren in de volgorde die jij wilt. Klik hiervoor op de puntjes en respectievelijk op 'verplaats omhoog' of 'verplaats omlaag'.

Dit werkt ook zo bij items zonder datum, welke bovenaan je training staan. Door op de puntjes te klikken in je trainingsoverzicht kun je de volgorde wijzigen

Als al je inhoud staat ben je klaar om deelnemers toe te voegen.

Deelnemers toevoegen

Ga naar het volgende tabblad binnen ‘Trainingen’: ‘Deelnemers’.
Nu vul je de training met gebruikers door deze met de groene knop rechts toe te voegen. Dit kan simpel een gebruiker zijn, maar ook een CSV bestand met een hele lijst. Meer over deelnemers toevoegen lees je hier. 

Na het toevoegen wordt er gevraagd of we de deelnemers een mail zullen sturen. Dit hoeft niet direct. Je kunt ze later ook selecteren door te klikken op het hokje voor hun naam. Er verschijnt bovenin een envelopje. Zo kun je de trainingsuitnodiging (opnieuw) sturen. 

Trainers toevoegen

Is er iemand die de training leidt? Voeg deze persoon dan toe als trainer, hierdoor kan deze persoon via de chat in contact komen met alle deelnemers. Ook kan een trainer de voortgang van de lesmodules in de gaten houden en worden de lijsten met inleveropdrachten worden door de trainer beheert. Meer hierover lees je hier. 

Heeft u het antwoord gevonden?